T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
KARAR TARİHİ: 16.09.2020
Mahalli Çevre Kurulu, İl Vali Yardımcısı Sn. Fatih CIDIROĞLU başkanlığında Kurul Üyelerinin de katılımıyla 16.09.2020 Çarşamba günü saat 10:00 ’da Diyarbakır Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü Toplantı Salonunda toplanarak gündemindeki konular görüşülmüştür.
Madde-1
Kış sezonu içerisinde yaşanan hava kirliğiyle mücadele ve Diyarbakır İli sınırları içerisinde katı veya sıvı yakıt kullanan Tüm Resmi-Özel kuruluş-Site ve Bina Yönetimlerinin 2020 – 2021 kış sezonu içerisinde kullanacakları katı veya sıvı yakıt alımları ve kontrollerine esas gerekli koordinasyonun ve denetimin en verimli şekilde yapılabilmesi için gerekli tedbirler aşağıda sunulmuştur;
BİRİNCİ BÖLÜM
Sıvı Yakıtlar
Satıcılar sıvı yakıt satışı konusunda aşağıda belirtilen hususlara uyacaktır;
İlimizde sıvı yakıt satışı yapacakların, Valilik Makamından (Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğünden) “Sıvı Yakıt Satış İzin Belgesi” almaları zorunluluğunun getirilmesine ve verilecek taahhütnameye riayet edilmesine, kış sezonu için verilen Sıvı Yakıt Satış İzin Belgelerinin 2021 yılında Sıvı yakıtlarla ilgili alınacak MÇK kararı tarihine kadar geçerli kılınmasına,
Sıvı Yakıt Satış İzin Belgesi almak için;
-Dilekçe
-Firmanın ilgili meslek kuruluşundan alınacak ticaret sicili kaydı,
-İmza sirküleri,
-Vergi levhası,
-Bayilik Yazısı
-Adres Beyanı
-Varsa İşletmeye kayıtlı taşıma aracı (tanker) sayısı veya taşıma aracı kiralama taahhüdü,
-EPDK ‘ dan alınmış lisans izin belgesi,
-İlgili Belediyeden alınmış İşyeri Açma Ruhsatı,
-Bayilik Sözleşmesi,
-Noterden tasdikli Taahhütname (Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğü’ne ibraz edilen ),
-İmza yetkilisinin nüfus cüzdan fotokopisi.
Belgeleri ile beraber Diyarbakır Valiliği Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğüne başvuruda bulunulacaktır.
Tüm Resmi Kurum ve Kuruluşlara ile birlikte Özel Bina ve Sitelere verilecek Sıvı Kalorifer Yakıtları için, Sabit Kontrol ve numune alım noktası Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğünce belirlenecektir.
Sıvı kalorifer yakıtı yüklü tüm araçlar, kontrol noktasına giriş yapıp buradaki kantarda tartımı yapılarak kayıt altına alınacak, kontrol noktasına giriş yaptığına dair belgeyi aldıktan ve analiz için numune alındıktan sonra yakıtı tüketiciye ulaştıracaktır.
Sıvı Kalorifer yakıtı numune alımlarında, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğü tarafından numune alınacaktır.
Numune alımı, hafta içi mesai saatleri içerisinde yapılacaktır.
Habersiz şekilde sıvı yakıt boşaltımının tespiti halinde Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğünce boşaltım durdurabilecek, tanker numune alımı için Kontrol noktasına çekilecektir.
Numune alma sırasında; denetim ve numune alma ekibi yakıtın bulunduğu tankerin mühürlü olup olmadığını, yakıta ait ordino faturası aslı ve ekli analiz raporunun aslının (Malın alındığı dağıtım şirketine ait ordino fatura ve analiz raporu, fotokopiler kabul edilmeyecektir) bulunup bulunmadığı kontrol edecektir.
Ordino faturanın akaryakıt dağıtım şirketine ait olup olmadığı ile fatura üzerindeki bilgilerin ( Tankere ait plaka, firma adı, rafineri çıkış tarihi ) yine denetim ve numune alma ekibi tarafından kontrol edilecek, tankerin mühürsüz olması, ordino faturasının bulunmaması ya da ordino fatura üzerinde bulunan bilgilerin yanlış olması durumunda tankerden numune alınmayacak, alıcı kurum ya da bina yönetimine tutanak ile bilgilendirme yapılarak, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğü aracılığıyla adli makamlara sevk edilecektir.
Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğünce denetim sezonu içerisinde her ayın sonunda söz konusu ordinolu faturaların incelenmek üzere Vergi Dairesi Başkanlığına gönderilecektir.
İlimize giriş yapacak kalorifer yakıtı tankerlerinin kapakları, ürünü aldığı akaryakıt dağıtım şirketine ait plastik mühürle kapatılmış olacaktır. Plastik mührü olmayan sıvı yakıt yüklü tankerlerin il sınırları içerisine boşaltımı ve satışı yaptırılmayacaktır.
Jandarma bölgesine gidildiğinde denetim ve numune almada sorumlu Jandarma bölgesinden eleman görevlendirilecektir.
Temizliği yapılmayan depolara satıcı tarafından sıvı yakıt boşaltımı yapılmayacaktır. Taşıma işlemleri Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği kapsamında çalışma lisansı bulunan herhangi bir firma tarafından yapılacaktır.
Tankerlerden ya da depolardan alınacak numuneler TS 9000-1 EN ISO 3170 ( Petrol Sıvıları-Elle Numune Alma ) standardına uygun olarak alınacaktır.
Sıvı yakıtlardan 4 şişe numune alınacak, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğü’ nün mührü ile kapakları mühürlenerek şişelerden bir ( 1 ) tanesi gerektiğinde kullanılmak üzere karşılaştırma için farklı laboratuvara gönderilmek üzere muhafaza altına alınacaktır.
Alınan sıvı yakıt numuneleri Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan ön yeterliliği bulunan ya da TURKAK tarafından akredite edilmiş laboratuvarlara gönderilerek kimyasal analizleri yaptırılacaktır.
Normal numune alımı ile denetim sırasında alınacak numunelerin analiz ve yol ücretleri yüklenici firma tarafından karşılanacaktır.
Alınacak sıvı yakıt numuneleri toplu şekilde mesai saati bitmeden kimyasal analizi yapılmak üzere ilgili laboratuvara Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğü personellerince tutanak karşılığında teslim edilecektir. İlimizde kullanılacak olan Özel Kalorifer Yakıtı ( KAL – YAK ) analizlerinde, Kükürt, Yoğunluk, Parlama Noktası ve Vizkozite parametreleri yönünden incelenecektir. Söz konusu parametreler aşağıda gösterilen değerleri ile baz alınacaktır.
Kükürt max. % 1
Yoğunluk max 998
Parlama Noktası min 56
Vizkozite ( 100ºC’ta ) max 11,5
Diyarbakır il sınırları içerisinde ısınma amacı ile kalorifer yakıtı olarak kükürt içeriği maksimum % 1 olan Fuel – Oil ( Özel Kalorifer Yakıtını, KAL – YAK ) kullanılacaktır. Kükürt Oranı % 1 üzeri çıkan yakıtlar, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğünce Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne gönderilecektir. Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce 2872 sayılı Çevre Kanun’a göre iş ve işlemler yapılacaktır.
Kullanıcılar sıvı yakıt kullanımı konusunda aşağıda belirtilen hususlara uyacaktır;
Sıvı yakıt ile ilgili belgeler yakıt teslim alınmadan önce kullanıcılar tarafından kontrol edilecek ve yanlarında bulunduracaktır.( Ordino Fatura, kontrol noktasına Giriş – Çıkış ve tartımının Yapıldığına Dair Belge)
Sıvı yakıt yakma tesisi ve bacaların temizlik, bakım, ölçüm ve onarımları yaptırılacaktır. Sıvı yakıtın boşaltılacağı depo kalorifer yakma sezonundan önce mutlak suretle temizletilecektir. Konu ile ilgili denetim ve yaptırım ( Kabahatler Kanunu çerçevesinde ) Büyükşehir Belediye Başkanlığınca yaptırılacaktır. Temizliği yapılmayan depolara sıvı yakıt boşaltımı yapılmayacaktır.
Yaptırım;
Yapılacak denetimlerde, Kontrol noktasına Giriş – Çıkış ve tartımının Yapıldığına Dair Belgesi bulunmayan, depo temizliğini yaptırmadan yakıt boşaltımı yapan veya depolarından alınacak sıvı yakıt numunesinin kimyasal analizi olumsuz çıkan kurumlar, binalar ya da işletmeler doğrudan sorumlu olarak kabul edilecektir.
Bir sonraki ( 2021 yılı ) Mahalli Çevre Kurulu Kararına kadar İki defa Mahalli Çevre Kurulu kararlarına aykırı davrananların Sıvı Yakıt Satış İzin Belgesi iptal edilecektir.
Ayrıca konu ile ilgili her kurum kendi kanun, yönetmelik ve mevzuat hükümlerine uygun işlemler yapacaktır.
Duyurular;
Sıvı yakıtlarla ilgili yukarıda yazılı bulunan kararların tebliği; Resmi Kurumlar ile sıvı yakıt satışı yapan firmalara Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğü, bina site ve tüm özel işletmelere Büyükşehir Belediye Başkanlığı tarafından yapılacaktır.
Sıcaklık Şartları ve Yakma Saatleri:
-Dış ortam sıcaklığı gece ve gündüz 15oC nin üzerinde olduğu günlerde kalorifer ve sobaların yakılmaması,
-Kalorifer ve sobaların; işyerlerinde, bina iç ortam sıcaklığı 18oC, konutlarda ise 20oC dan yukarıda olmayacak şekilde yakılması,
-Kalorifer ve sobaların ilk yakış saatlerinin belirlenen saatlere göre yapılıp yapılmadığının denetlenmesi,
-Hava kirliliğinin yoğun olduğu günlerde sobalar ve kaloriferler mümkünse sabah saat 10’dan sonra ve akşam en geç saat 16’dan önce yakılmaması,
-Hastaneler, yatılı ve gündüzlü okullar, öğrenci yurtları, yaşlılar ve güçsüzler yurtları, kreşler, terminaller ve kolluk binaları, kalorifer ve sobaların iç ortam sıcaklığı 20oC den yukarı olmayacak şekilde devamlı olarak, ancak hava kirliliğine neden olmayacak şekilde yakılması, gerekmektedir.
- 2020 - 2021 kış sezonunda kalorifer yakım saatlerinin aşağıda belirtilen saatler arasında uygulanacaktır.
a )Konutlarda
: Sabah 04.00 – 08.00
: Akşam 16.00 – 22.00
b) Resmi kurum kuruluşlar ve iş merkezleri
: Sabah 07.00 – 10.00
: Akşam 13.00 – 16.00
2020 - 2021 kış sezonunda ilimizde kalorifer yakımı 15 Kasım 2020 tarihinde başlanacak, 15 Nisan 2021 tarihinde sona erecektir. Bu tarihler dışında dış ortam hava sıcaklığının 15 0C nin altında olması durumunda kalorifer ve sobalar yakılabilecektir.
İKİNCİ BÖLÜM
Katı Yakıtlar
Satıcılar katı yakıt satışı konusunda aşağıda belirtilen hususlara uyacaktır;
İlimizde katı yakıt ( Kömür ) satışı yapacak gerçek veya tüzel kişiler Valilik Makamından ( Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden) “Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesi” , Kömür İthalatçıları ya da üreticileri “Katı Yakıt Satış İzin Belgesi”, Kömür Toptancıları ise ‘’Dağıtıcı Kayıt Belgesi’’ alacaktır. Kömür İthalatçıları ya da üreticileri kendi adlarına satış yapmak isterlerse Katı Yakıt Satış İzin Belgesi haricinde ayrıca Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesi’ de alacaktır.
“Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesi” ve “Katı Yakıt Satış İzin Belgesi” alınmadan kömür satışı yapılmayacaktır.
-Katı Yakıt Satış İzin Belgesi almak isteyenler; ( Kömür İthalatçıları ve Kömür Üreticileri )
Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesi almak isteyenler;
Belgeleriyle beraber dilekçeyle Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne müracaat edecektir. Evrakların hepsi müracaat sahibi tarafından tasdik edilmiş olacak ve müracaat dosyası yukarıda yazılı evrak sırasına göre hazırlanacaktır.
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce yapılan inceleme sonucuna göre Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesi düzenlenir. Ayrıca Katı yakıt satıcısı kayıt belgesinin yanı sıra satıcılara ilişkin 6 aylık dönemler için doldurulması gereken katı yakıt miktar bildirim tablosu da verilir.
11.09.2013 tarihinden itibaren Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden alınmış olan Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgelerinin geçerliliği devam etmektedir.
İhalelere Katılım:
Katı yakıt ihalesine;
-İthalatçılar İthalatçı Kayıt Belgesi (ithalatçı tarafından fotokopisi onaylı)
-Üreticiler Uygunluk İzin Belgesi (üretici tarafından fotokopisi onaylı)
-Dağıtıcılar herhangi bir ilden alınmış Dağıtıcı Kayıt Belgesi ve
-Satıcılar ise herhangi bir ilden alınmış Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesi (satıcı tarafından fotokopisi onaylı) ile katılabilirler.
İhaleyi kazanan ithalatçı/üretici/dağıtıcı/satıcı, katı yakıta ilişkin bilgi ve belgeleri (uygunluk belgesi/uygunluk izin belgesi, miktar vb.) ihalenin yapıldığı ilin ve ihaleye katılıma esas belgenin alındığı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne vermek zorundadırlar.
Katı Yakıt Satış İzin Belgesi bulunmayan kömür markasının satılması ve Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesi bulunmayan satıcıların kömür satışı yapması engellenecektir.
İthalatçı/üretici, katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almayan / bulunmayan satıcılara katı yakıt vermeyecektir. Katı Yakıt Satış İzin Belgesi müracaatı esnasında bildirimde bulunduğu satıcılar haricinde sonraki tarihlerde yakıt teslimatı yaptığı Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesi sahiplerinin isimlerini ve belge numaralarını yakıtı teslim etmeden önce Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ ne bildirecektir.
Katı kalorifer yakıtı için; resmi kurum, apartmanlar vb. yerlerden Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü tarafından numune alınacaktır.
Jandarma bölgesine gidildiğinde denetim ve numune almada sorumlu jandarma bölgesinden eleman görevlendirilecektir.
Kış sezonu dışında kalan tarihlerde katı yakıt numune alımı ve denetimi, alınan Mahalli Çevre Kurulu Kararı geçerli olmak üzere Çevre ve Şehircilik Müdürlüğünce yapılacaktır.
İlimiz sınırları içinde, kömür numune alımı, Çevre ve Şehircilik Müdürlüğünce oluşturulan ekip tarafından mühürlü olarak numuneleri menşeinde örnekleme metodu ile (TS 5125 ve TS 4744 sayılı standartların belirlediği numune alma esaslarına göre kömür numuneleri alınarak analizlerinin yaptırılması) alarak, alınan numune / numunelerin analizlerinin Çevre ve Şehircilik Bakanlığından yeterlilik belgesi bulunan veya TURKAK ( Türk Akreditasyon Kurumu ) tarafından akreditasyona sahip herhangi bir laboratuvarda Çevre ve Şehircilik Müdürlüğünce yaptırılacaktır.
Her türlü denetimde veya şikâyetlerde alınacak kömür numuneleri analiz ve yol ücretleri satıcı / yüklenici firma veya başvuru sahipleri tarafından karşılanacaktır.
Numune analiz ücretlerinin ilgililerce karşılanmaması halinde 6183 sayılı ( Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun ) kanun çerçevesinde Vergi Dairesi Başkanlığına bildirilerek tahsil edilecektir, ayrıca ilgili ya da ilgililer hakkında 2872 Sayılı Çevre Kanunu değişik 5491 Sayılı Çevre Kanununda Değişiklik Yapılmasına dair Kanunun 12. Maddesine muhalefetten aynı kanunun 20. Maddesi “g” bendine göre yasal işlem uygulanacaktır.
Denetimler ve numune alma esnasında faturasız, irsaliyesiz, yönetmelikte belirlenen torba örneğine uygun olmayan ya da torbasız kömürler ile standart dışı kömürler, denetim ve numune alma ekibi aracılığıyla Yed – i Emin işlemi yapılarak muhafaza altına alınacaktır. Muhafaza altına alınan kömürler Büyükşehir Belediyesi nezaretinde il sınırları dışına çıkartılacak, il dışına çıkartıldığına dair tutanağın bir ( 1 ) nüshası Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne bildirilecektir.
Diyarbakır il sınırları için ısınma ve sanayi amaçlı olarak kullanılacak kömür standartları aşağıda şekilde tespit edilmiştir.
Sınır Değerlerinin Aşıldığı İl ve İlçelerde Kullanılacak Yerli Kömürler (I. Grup)
( Yönetmelik Tablo-11 )
Yerli Kömürlerin Özellikleri |
Sınırlar |
Kullanılacağı İller ve İlçeler |
Toplam Kükürt (kuru bazda) |
: En çok % 2 |
Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliğinin 28 inci maddesine göre sınır değerlerinin aşıldığı (I.Grup) İl ve İlçeler |
Alt Isıl Değer (kuru bazda) |
: En az 4800 Kcal/kg (-200 tolerans) |
|
Toplam Nem (orijinalde) |
: En çok %25 |
|
Kül (kuru bazda) |
: En çok %25 |
|
Boyut* (satışa sunulan) |
: 18-
|
|
|
* Mekanik beslemeli yakma tesisleri için kömür boyutu 10-
Isınma Amaçlı Kullanılacak İthal Kömür Özellikleri
( Yönetmelik Tablo-10 )
Özellikler |
Sınırlar
|
Toplam Kükürt (kuru bazda) |
: En çok. % 0,9 (%+0,1 tolerans) |
Alt Isıl Değer (kuru bazda) |
: En az 6400 Kcal/kg (- 200 tolerans) |
Uçucu Madde (kuru bazda) |
: % 12-31 (+2 tolerans) |
Toplam Nem (orijinalde) |
: En çok % 10 (+1 tolerans) |
Kül (kuru bazda) |
: En çok %16 (+2 tolerans) |
Boyut* (satışa sunulan) |
: 18- |
*Mekanik beslemeli yakma tesisleri için kömür boyutu 10-
Pirina Briketi Özellikleri (kuru bazda)
( Yönetmelik Tablo-14 )
Özellikleri |
Sınırlar |
Alt Isıl Değer |
3700 Kcal/kg (min.) |
Nem (orijinalde) |
%15 (max.) |
Yağ |
%1.5 (max.) |
Sodyum (Na) |
300 ppm (max) |
Boyut |
|
|
İlimiz sınırları içerisinde satışa sunulacak ithal ve yerli kömür torbalarının aşağıda belirtilen şekilde olacaktır.
İTHAL KÖMÜR TORBA ÖRNEĞİ
İTHALATÇI FİRMA ADI |
|
|
AĞIRLIĞI |
|
|
Kömürün Menşei |
|
|
Kömürün Cinsi |
|
|
KÖMÜRÜN ÖZELLİĞİ |
Yönetmelik Sınır Değerleri |
Taahhüt Edilen Sınır Değerler |
Toplam Kükürt (Kuru Bazda) |
|
|
Alt Isıl Değeri (kuru bazda) |
|
|
Uçucu Madde (Kuru Bazda) |
|
|
Toplam Nem (Orijinalde) |
|
|
Kül (Kuru Bazda) |
|
|
Boyut |
|
|
UYGUNLUK BELGESİNİN TARİH VE SAYISI |
|
|
KULLANILABİLECEK YAKMA SİSTEMLERİ |
|
|
Soba |
|
|
Kalorifer Kazanı |
|
|
Mekanik Beslemeli Kazan |
|
|
TORBALAYAN FİRMANIN ADI |
|
|
Adresi |
|
|
Tel |
|
|
Faks |
|
|
|
|
YERLİ KÖMÜR TORBA ÖRNEĞİ
ÜRETİCİ FİRMA ADI |
|
|
AĞIRLIĞI |
|
|
Kömürün Menşei |
|
|
Kömürün Cinsi |
|
|
KÖMÜRÜN ÖZELLİĞİ |
Yönetmelik Sınır Değerleri |
Taahhüt Edilen Sınır Değerler |
Toplam Kükürt (Kuru Bazda) |
|
|
Alt Isıl Değer (kuru bazda) |
|
|
Toplam Nem (orijinalde) |
|
|
Kül (Kuru Bazda) |
|
|
Boyut |
|
|
KÖMÜRÜN KULLANILACAĞI YERLER |
|
|
I.Grup İl ve İlçeler |
|
|
II. Grup İl ve İlçeler |
|
|
Köy ve Beldeler |
|
|
UYGUNLUK İZİN BELGESİ VEREN İL ÇEVRE ve ORMAN MÜDÜRLÜĞÜ |
|
|
KULLANILABİLECEK YAKMA SİSTEMLERİ |
|
|
Soba |
|
|
Kalorifer Kazanı |
|
|
Mekanik Beslemeli Kazan |
|
|
TORBALAYAN FİRMANIN ADI |
|
|
Adresi |
|
|
Tel |
|
|
Faks |
|
|
|
|
Kullanıcılar kömür konusunda aşağıda belirtilen hususlara uyacaktır;
Sıcaklık Şartları ve Yakma Saatleri
-Dış ortam sıcaklığı gece ve gündüz 15oC nin üzerinde olduğu günlerde kalorifer ve sobalar yakılmayacaktır.
-Kalorifer ve sobaların; işyerlerinde, bina iç ortam sıcaklığı 18oC, konutlarda ise 20oC dan yukarıda olmayacak şekilde yakılacaktır.
-Kalorifer ve sobaların ilk yakış saatlerinin, belirlenen saatlere göre yapılıp yapılmadığı Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü veya Büyükşehir Belediyesi tarafından denetlenecektir.
-Hava kirliliğinin yoğun olduğu günlerde sobalar ve kaloriferler yakım saatleri ayrıca belirlenecek, belirlenen saatler kamuya duyurulacaktır.
-Hastaneler, yatılı ve gündüzlü okullar, öğrenci yurtları, yaşlılar ve güçsüzler yurtları, kreşler, terminaller, kalorifer ve sobalarını iç ortam sıcaklığı 20oC dan yukarı olmayacak şekilde devamlı olarak yakabilecektir.
- 2020 - 2021 kış sezonunda kalorifer yakım saatlerinin aşağıda belirtilen saatler arasında uygulanacaktır.
a )Konutlarda
: Sabah 04.00 – 08.00
: Akşam 16.00 – 22.00
b) Resmi kurum kuruluşlar ve iş merkezleri
: Sabah 07.00 – 10.00
: Akşam 13.00 – 16.00
2020 - 2021 kış sezonunda ilimizde kalorifer yakılmasına 15 Kasım 2020 tarihinde başlanacak, 15 Nisan 2021 tarihinde sona erecektir. Bu tarihler dışında dış ortam hava sıcaklığının 15 0C nin altında olması durumunda kalorifer ve sobalar yakılabilecektir.
Halkın Bilgilendirilmesi
-Vatandaşların hava kirliğinin yoğun olduğu günlerde alması gereken önlemler konusunda gerekli hassasiyeti göstermesi için Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü ile Büyükşehir Belediyesi tarafından yazılı ve görsel basın malzemeleriyle bilgilendirilecektir.
-Halkın duyarlılığının arttırılması için hava kirliliği ölçüm sonuçları günlük olarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığının resmi web sitesinden halka duyurulmaktadır.
-Hava kirliliğinin yoğun olduğu günlerde öğrencilerin açık alanda tören yapmaları önlenecektir.
-Hava kirliliği ile ilgili, görevli kurumlar tarafından eğitici programlar düzenlenecektir.
-Vatandaşlar TSE belgeli, üstten yakmalı soba ve kaliteli yakıt satın almaları, kullanmaları durumunda hem bütçeleri hem de hava kirliliğinin azaltılması ve sağlık açısından faydaları hakkında görevli kurumlar tarafından bilgilendirilecektir.
-Yoksul ailelere yapılan ücretsiz kömür dağıtımı hususu ile ilgili olarak İl Mahalli Çevre Kurullarınca, hava kirliliği mücadelesi ve uygulamada birlikteliğin sağlanması amacıyla kömürler vatandaşa dağıtılırken; başta il ve ilçelerin kirlilik derecelerine göre özellikleri belirlenmiş kömürler dağıtılacak, Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği’nde belirlenen hususlara önem verilecek ve bu kömürlerin hava kirliliği yaratmayacak bölgelerde (özellikle beldelerde, köylerde) kullanımı sağlanacaktır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezi Isıtma Sistemleri ve bağlı bulunduğu ekipmanlar;
Diyarbakır il sınırları içerisinde tüm sivil ve resmi merkezi ısıtma sistemli binalar, ısıtma sistemleri ile ilgili baca gazı ölçümlerini yılda en az 1 kez yaptıracaktır.
Katı, sıvı veya gaz yakıtlı merkezi ısıtma sistemleri, üretici veya yetkili bayilerin verdiği bilgiler doğrultusunda kurulacak ve önerilen yakıta uygun yakıtlar kullanılarak çalıştırılacaktır.
Bu karar kapsamındaki katı, sıvı veya gaz yakıtlı merkezi ısıtma sistemlerinde, kullanılan yakıta bağlı olarak açığa çıkan kirletici konsantrasyonu ölçümü akredite olmuş veya Bakanlıkça uygun görülen laboratuvarlarda yapılacaktır.
Yapılacak ölçümlerde Merkezi ısıtma sistemlerinde açığa çıkan kirletici konsantrasyonları Isınmadan Kaynaklı Hava Kirliliği Kontrol Yönetmeliğinde belirtilen sınır değerleri aşmayacaktır, değerlerin aşılması durumunda ısıtma sisteminin sahibi veya işleticisi bu konsantrasyonları azaltıcı her türlü tebdiri alacaktır.
Yapılan ölçüm ve bakım sonuçları ısıtma tesisi sahibi veya işleticisi tarafından her yıl kış sezonunun bitmesiyle Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne gönderilecektir, bu sonuçlar incelendikten sonra bir rapor haline getirilerek hava kirliliğiyle mücadele kapsamında alınacak bir sonraki tedbirler için Mahalli Çevre Kuruluna sunulacaktır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yaptırımlar ve Duyurular
Bir sonraki ( 2021 yılı ) Mahalli Çevre Kurulu Kararına kadar İki defa Mahalli Çevre Kurulu Kararlarına aykırı davrananların Katı Yakıt Satış İzin Belgesi ve Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesi iptal edilecektir.
Katı yakıt özelliklerini sağlamayan yakıtları ithal eden veya satanlara; katı yakıtların depolanması, taşınması, yüklenmesi, boşaltılması veya torbalanmasına ilişkin düzenlemelere uymayanlara 10.000 Türk lirası idari para cezası uygulanacaktır. (2872 Sayılı Çevre Kanunu’ nun 20. Maddesinin (d) bendinin 2. Paragrafı (Değişik paragraf:29/11/2018-7153/5 md.))
Belgelerin veya izinlerin alınmaması durumunda ise 15.000 Türk lirası idari para cezası uygulanacaktır. (2872 Sayılı Çevre Kanunu’ nun 20. Maddesinin (d) bendinin 2. Paragrafı (Değişik paragraf:29/11/2018-7153/5 md.))
Yukarıda yazılı kurallara uymayan, önlemleri almayan kömür satıcıları, yöneticiler, idareciler, kurumlar ve binalar hakkında Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği ve Mahalli Çevre Kurulu Kararlarını ihlal etmekten;
İhlalin niteliğine göre gruplandırılarak, görev yetkisi olan kurumlar tarafından, 2872 Sayılı Çevre Kanunu değişik 5491 Sayılı Çevre Kanununda Değişiklik Yapılmasına dair Kanun, 5237 Sayılı Türk Ceza Kanununun 181 – 182 – 205 – 206 – 207 sayılı maddeleri, 5326 Sayılı Kabahatler Kanunu, Tüketicinin Korunması Kanunu ve diğer kanunların ilgili maddeleri uyarınca yasal işlem yapılacaktır.
Katı yakıtlar ve hava kirliliği ile mücadeleyle ilgili yukarıda yazılı bulunan kararların tebliği; Resmi Kurumlar ile katı yakıt satışı yapan firmalara Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü, bina site ve tüm özel işletmelere Büyükşehir Belediye Başkanlığı tarafından yapılacaktır.
Mahalli Çevre Kurulu Kararları ile ilgili tereddütte kalınan durumlarda Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği ile 2010/14 Sayılı Hava Kirliliğinin Kontrolü ve Önlenmesi Genelgesi hükümlerine göre işlem yapılacaktır.
Madde – 2 :
Oy birliği ile karar verildi.
2020 |
|
|
İÇİNDEKİLER
1. ÇALIŞMA EKİBİNİN BELİRLENMESİ 4
2. ATIK YÖNETİMİNDE MEVCUT DURUM... 5
2.2 Atık Miktarı ve Karakterizasyonuna İlişkin Bilgiler. 6
2.3 Mahalli İdarelere İlişkin Bilgiler. 6
2.4 Bina ve Yerleşkelere İlişkin Bilgiler. 0
2.5 İl Genelinde Faaliyet Gösteren Atık İşleme Tesisleri 2
2.6 Sıfır Atık Kapsamında Yapılan Çalışmalar. 3
2.7 Sıfır Atık ve Atık Yönetimi Alanında Yaşanan Genel Sorunlar. 3
3. İL SIFIR ATIK YÖNETİM SİSTEMİ PLANLAMASI 3
3.1 Strateji, Hedef ve Politikalar. 3
3.2 Sıfır Atık Yönetim Sistemine Geçiş Planlaması 6
3.3 Sıfır Atık Eğitim, Bilinçlendirme ve Farkındalık Çalışmaları 7
3.4 İl Sıfır Atık Yönetim Sistemi Uygulama Esasları 7
4. İZLEME, GELİŞTİRME ve RAPORLAMA FAALİYETLERİ 7
4.1 Sistemin İzlenmesi ve Geliştirilmesi 8
EK-1: Sıfır atık yönetim sistemine geçmesi gereken mahalli idareler listesi 8
EK-2: Sıfır atık yönetim sistemine geçmesi gereken bina ve yerleşkeler listesi 8
Diyarbakır İli Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planı, Sıfır Atık Yönetmeliği’nin etkin bir şekilde ilimizde uygulanmasını sağlamak için hazırlanmış bir plandır.
Plan, hammadde ve doğal kaynakların etkin yönetimi ile sürdürülebilir kalkınma ilkeleri doğrultusunda atık yönetimi süreçlerinde çevre ve insan sağlığının ve tüm kaynakların korunmasını hedefleyen ve sıfır atık yönetim sisteminin kurulmasına, yaygınlaştırılmasına, geliştirilmesine, izlenmesine, finansmanına, kayıt altına alınmasına ilişkin çalışmaları kapsamaktadır.
Hazırlanan “Diyarbakır İli Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planı ” ile merkez 4 ilçe ve 13 kırsal ilçede olmak üzere 17 ilçede atık yönetimine ilişkin mevcut durumu, mevcut durumun iyileştirilmesi, yenilenmesi ve geliştirilmesi gereken hususları, atık projeksiyonlarını, 2023 yılına kadar yapılması planlanan sıfır atık yönetim faaliyetlerini ve sıfır atık yönetimine yönelik yatırımları içermesi amaçlanmıştır.
“Sıfır Atık” israfın önlenmesini, kaynakların daha verimli kullanılmasını, oluşan atığın miktarının azaltılmasını, etkin toplama sisteminin kurulmasını, atıkların geri dönüştürülmesini kapsayan atık önleme yaklaşımı olarak tanımlanan bir hedeftir.
Yönetilmesi gereken atık miktarının ve çeşitliliğinin zaman içindeki artışı, kaynakların etkin şekilde yönetimi ve sürdürülebilir kalkınma prensipleriyle atık yönetimi süreçlerinde çevre ve insan sağlığının ve tüm kaynakların korunmasını hedefleyen “Sıfır Atık Yönetim Sisteminin” il düzeyinden başlayarak ülke çapında uygulanması gerekliliğini ortaya koymaktadır.
İl Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planının amacı; 12.07.2019 tarihli ve 30829 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Sıfır Atık Yönetmeliği kapsamında, il sınırlarında mahalli idareler ile bina ve yerleşkeler tarafından uygulanacak sıfır atık yönetim sisteminin gerek yerel gerekse de ulusal ölçekte stratejik bir bütünlük içinde sürdürülebilirliğini ve verimliliğini sağlamak için bir çerçeve oluşturmaktır.
İl bütününde uygulanacak olan sıfır atık yönetim sisteminin atık üreticisi bireyler, atıkların oluştuğu bina ve yerleşkelerin yönetimleri, atık yönetimi altyapısından sorumlu mahalli idareler ile atık yönetimi hedef ve politikalarının oluşturulmasından sorumlu idarelerin koordinasyonunda kurulması ve yürütülmesi sağlanır.
Bu plan ile ilin yerel özellikleri ve mevcut şartları göz önünde bulundurularak il bütününde uygulanacak olan sıfır atık yönetim sistemi için hedef ve politikalar ortaya konulur; kısa ve uzun vadeli stratejiler belirlenir.
Sıfır atık yönetim sisteminden beklentileri ve hedefleri karşılamak üzere hazırlanacak İl Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planı;
üzere Mahalli Çevre Kurulu tarafından belirlenecek komisyon tarafından hazırlanır; Mahalli Çevre Kurulu gündemine alınarak karara bağlanır ve tüm taraflarca uygulanması sağlanır.
İl Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planı aşağıdaki başlıkları içerir.
İl Sıfır Atık Yönetim planının hazırlanması için 26/02/2020 tarih ve 86 sayılı İl Mahalli Çevre Kurulu toplantısı kararı ile Çevre ve Şehircilik İl Müdür yardımcısı Mehmet Nezir EKİNCİ Başkanlığında, Şube Müdürü Suat GEDİK, Biyolog Savaş AKBOĞA, Büyükşehir Belediye Başkanlığından Çevre Mühendisi Cemre ELKAAN, Bağlar Belediye Başkanlığından Temizlik İşleri Amiri Hüseyin DEMİR, Çüngüş Belediye Başkanlığından Fen İşleri Md. V. Halil HANOĞLU, Dicle Belediye Başkanlığından Temizlik İşleri Md. V. İskender DAYAN, Ergani Belediye Başkanlığından Temizlik İşleri Md. V. Yusuf YILDIZ, Eğil Belediye Başkanlığından Harita Teknikeri Fatma ONAY İRİTAŞ, Hani Belediye Başkanlığından Fen İşleri Md. V. Hayri ARIK, Hazro Belediye Başkanlığından İnşaat Mühendisi Gülay GÜLER, Kayapınar Belediye Başkanlığından Çevre Mühendisi Esra DEMİRCAN, Kocaköy Belediye Başkanlığından Fen İşleri Md. V. İskender BOĞDİ, Kulp Belediye Başkanlığından Fen İşleri Personeli Erdal ADIYAMAN, Lice Belediye Başkanlığından Temizlik İşleri Md. V. Seyithan ERDAK, Silvan Belediye Başkanlığından Ziraat Mühendisi İbrahim YALÇIN, Sur Belediye Başkanlığından Temizlik İşleri Md. V. Mehmet ŞENYİĞİT, Yenişehir Belediye Başkanlığından Temizlik İşleri Md. V. Birkan ABİŞ, Dicle Üniversitesinden Çevre Yüksek Mühendisi Oğuzhan EYİGÜN, İl Milli Eğitim Müdürlüğünden İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanı Şükrü COŞKUN, İl Sağlık Müdürlüğünden Çevre Mühendisi Fazilet SORGUCU ÇELİK ve Organize Sanayi Bölgesinden İnşaat Mühendisi M. Şirin AÇAR’ın katılımı ile plan hazırlama komisyonu oluşturulmuştur.
Tablo 2.1. Belediye Nüfusları
İl Adı
DİYARBAKIR |
İlçe Belediyeleri |
Belde Belediyeleri |
(TÜİK Güncel Belde Belediyesi Nüfus Verisi) |
(TÜİK Güncel İlçe Belediyesi Nüfus Verisi-2019) |
Bağlar |
|
|
396102 |
|
Bismil |
|
|
118250 |
|
|
Çermik |
|
|
50819 |
|
Çınar |
|
|
75640 |
|
Çüngüş |
|
|
11539 |
|
Dicle |
|
|
37673 |
|
Eğil |
|
|
22704 |
|
Ergani |
|
|
132463 |
|
Hani |
|
|
32675 |
|
Hazro |
|
|
16618 |
|
Kayapınar |
|
|
381414 |
|
Kocaköy |
|
|
16106 |
|
Kulp |
|
|
35357 |
|
Lice |
|
|
25222 |
|
Silvan |
|
|
86736 |
|
Sur |
|
|
106108 |
|
Yenişehir |
|
|
210927 |
İlimizde henüz Belediyelerimizce güncel atık karakterizasyonu yapılmamıştır, İlimizde belediye atıkları dahil yılda 328.500 ton atık toplanmaktadır. Geri kazanılamayan atıklar vahşi depolama ile bertaraf edilmektedir.
Tablo 2.2. İl Geneli Atık Miktarı ve Karakterizasyonu
Atık Miktarı (ton/ay) |
|
||
Atık Karakterizasyonu |
|
Yaz Mevsimi |
Kış Mevsimi |
Geri Kazanılabilir Atıklar (%) |
Cam |
|
|
Metal |
|
|
|
Kağıt/karton |
|
|
|
Plastik |
|
|
|
Toplam |
|
|
|
Diğer Atıklar (%) |
Atık İlaç |
|
|
Bitkisel Atık Yağ |
|
|
|
Atık Pil |
|
|
|
Tekstil Atıkları |
|
|
|
Elektrikli ve Elektronik Eşya |
|
|
|
|
Hacimli Atıklar |
|
|
Biyobozunur Atıklar (Mutfak atıkları, bahçe atıkları) (%) |
|
|
|
TOPLAM |
|
|
|
İlimizde bulunan 17 Belediyemizin Ambalaj Atık Yönetim Planları onaylı olup halihazırda lisanslı firmalar eliyle toplama ayırma faaliyeti yürütülmektedir. Sıfır atık sistemlerinin kurulması için Bakanlığımızca gerekli bildirimler mahalli idarelere bildirilmiştir. Belediyelerimizce evsel kaynaklı atıklar kendi araçları ile toplanmakta ve vahşi depolama ile bertaraf edilmektedir. Katı atık bertaraf tesisimizin faaliyete girmesi ile atıkların modern şekilde yönetilmesine geçilecektir.
Tablo 2.3.1. İlçe Belediyelerinin Toplama Sistemine İlişkin Bilgiler (Her bir belediye için ayrı hazırlanır)
|
Nüfus |
Toplama sistemi* |
Konteynır |
Ayrı Toplama Sıklığı-Geri kazanılabilir (sefer/hafta) |
Ayrı Toplama Sıklığı-Diğer atıklar (sefer/hafta) |
1.Sınıf Atık Getirme Merkezi |
Mobil Atık Getirme Merkezi |
Personel Sayısı |
|||||
İkili |
Çoklu |
Adet |
Birim Kapasite (m3) |
Mevkii |
Adet |
Adet |
Teknik |
İdari |
|||||
İlçe Belediyesi Adı |
Mahalle Adı |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mahalle Adı |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
İlimizde Sıfır Atık Projesi kapsamında toplama sistemi bulunan belediyemiz henüz bulunmamaktadır.
Tablo 2.3.2. İl Genelinde Mahalli İdarelerin SAY Ek-1 Kapsamında Değerlendirmesi
Grup Kodu |
Sıfır Atık Yönetim Sistemine Geçmesi Gereken Mahalli İdareler |
İl Genelindeki Toplam Sayı |
Mevcutta Sıfır Atık Sistemi Kuranların Sayısı |
Gerçekleşme Oranı (%) |
1. Grup |
A.1. Büyükşehir İlçe Belediyeleri (250.000 Nüfus ve üzeri) |
2 |
0 |
0 |
2. Grup |
A.2. Büyükşehir İlçe Belediyeleri (250.000 Nüfus altı) |
2 |
0 |
0 |
A.2. Büyükşehir Dışındaki İl, İlçe, Belde Belediyeleri İl Merkez İlçe Belediyeleri |
|
|
|
|
A.2. Belediye Birlikleri |
|
|
|
|
3. Grup |
A.3. Büyükşehir Dışındaki İl, İlçe, Belde Belediyeleri A.3.İl Merkez İlçe Belediyeleri Dışındaki Diğer Belediyeler |
13 |
0 |
0 |
A.3. İl Özel İdareleri Mücavir Alan Dışı |
|
|
|
İlimiz genelinde 4 Büyükşehir İlçe Belediyesi, 13 İlçe Belediyesi, 1424 Eğitim kurumu ve yurt, 302 sağlık kuruluşu, Şubeler dâhil olmak üzere kayıt yapan 166 Kamu Kurum ve Kuruluşu bulunmaktadır. İlimizde hâlihazırda atıkların yönetimi Belediye ve Belediye ile anlaşmalı lisanslı firmalar eliyle yürütülmektedir. İlimizde henüz 1.- 2. ve 3. sınıf atık getirme merkezi başvurusu bulunmamaktadır.
Tablo 2.4. İl Genelinde Bina Yerleşkelerin SAY Ek-1 Kapsamında Değerlendirmesi
Grup Kodu |
Sıfır Atık Yönetim Sistemine Geçmesi Gereken Bina Yerleşkeler |
İl Genelindeki Toplam Sayı |
Mevcutta Sıfır Atık Sistemi Kuranların Sayısı |
Gerçekleşme Oranı (%) |
1.Grup |
B.1. Kamu Kurum ve Kuruluşları |
166 |
95 |
57 |
2.Grup |
B.2. Organize Sanayi Bölgeleri |
1 |
1 |
100 |
B.2. Havalimanları |
1 |
1 |
100 |
|
B.2. Limanlar |
|
|
|
|
B.2. İş merkezi ve Ticari Plazalar 100 üzeri ofis/büro kapasiteli |
|
|
|
|
B.2. Alışveriş Merkezleri 5000 metrekare ve üzeri |
6 |
6 |
100 |
|
B.2. ÇED Yönetmeliği’nin Ek-1 Listesinde Yer Alan Sanayi Tesisleri |
8 |
2 |
25 |
|
B.2. Eğitim Kurumları ve Yurtlar 250 ve fazla öğrencisi bulunanlar |
421 |
200 |
47 |
|
B.2. 100 Oda ve Üstü Konaklama Kapasiteli İşletmeler |
3 |
3 |
100 |
|
B.2. Sağlık Kuruluşları 100 yatak ve üzeri kapasiteli |
7 |
7 |
100 |
|
B.2. Akaryakıt istasyonları ve dinlenme tesisleri |
|
|
|
|
B.2. 300 ve üzeri konuta sahip siteler |
12 |
0 |
0 |
|
B.2. Zincir marketler |
95 |
95 |
100 |
3.Grup |
B.3. Alışveriş Merkezleri 1000-4999 metrekare |
|
|
|
B.3. İş Merkezi ve Ticari Plazalar
|
6 |
0 |
0 |
|
B.3. Tren ve Otobüs Terminalleri |
2 |
2 |
100 |
|
B.3. ÇED Yönetmeliği Ek-2 Listesinde Yer Alan Sanayi Tesisleri |
600 |
50 |
8 |
|
B.3. Eğitim Kurumları ve Yurtlar 50-249 arası öğrencisi bulunanlar |
580 |
180 |
31 |
|
B.3. 50-99 Arası Oda Konaklama Kapasiteli İşletmeler |
6 |
0 |
0 |
|
B.3. Sağlık Kuruluşları 50-99 arası yatak kapasiteli |
2 |
2 |
100 |
|
4.Grup |
B.4. Alışveriş Merkezleri 1000 metrekareden az |
5 |
0 |
0 |
B.4. Eğitim Kurumları ve Yurtlar 50’den az öğrencisi bulunanlar |
423 |
100 |
23 |
|
B.4. 50’den Az Oda Konaklama Kapasiteli İşletmeler |
42 |
0 |
0 |
|
B.4. Sağlık Kuruluşları 50’den az yatak kapasiteli |
293 |
20 |
6 |
Tablo 2.5. Atık İşleme Tesisleri
İlde Faaliyet Gösteren Atık İşleme Tesisleri |
Sayısı |
Toplam Kapasitesi (t/yıl) |
Ambalaj Atığı Toplama Ayırma Tesisi |
4 |
532.000 |
Geri Dönüşüm Tesisi |
6 |
34.560 |
Tehlikesiz Atık Toplama Ayırma Tesisi |
19 |
5.400 |
Tehlikesiz Atık Geri Kazanım Tesisi |
6 |
124.000 |
Mekanik Ayırma Tesisi |
|
|
Kompost/Biyometanizasyon/Biyokurutma Tesisi |
|
|
Yakma/Beraber Yakma Tesisi |
|
|
Düzenli Depolama Tesisi |
|
|
Tablo 2.6. Eğitim Farkındalık Çalışmaları
Verilen Eğitim |
Eğitimi veren kurum/kuruluş |
Eğitim Alan Kitle |
Eğitim alan kişi sayısı |
Eğitim Tarihi |
Proje eğitimi |
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü |
Personel ve öğrenciler |
168 |
2018 |
Farkındalık Çalışmaları |
Belediyeler adına TAT firmaları |
Personel ve öğrenciler (60 eğitim) |
10200 |
2018-2020 |
Farkındalık Çalışmaları |
Yenişehir Belediyesi |
30 site ve okul |
1300 |
2018-2020 |
Sıfır atık yönetmeliğinin uygulanmasında İlimizde genel olarak atık toplama malzemelerinin temini konusunda mali eksiklikler, sıfır atık sistemini kuran ancak belge başvurusunda bulunmayan proje üyeleri, Belediyelerimizin atık getirme merkezlerinin bulunmaması ve toplama sistemlerinin kurulmaması gibi sorunlar ile karşılaşılmaktadır.
Vizyon ve hedefler tanımlanırken yönetici ve uygulayıcılar kadar halkın katılımına da odaklanılması ve Hedeflere ulaşmada gerekli yöntemleri bulmak için ildeki tüm kurum ve kuruluşların işbirliği içinde olması gerekmektedir.
Tablo 3.1. Kısa ve Uzun Vadeli Hedefler
|
||||
|
Sıfır Atık Sistemine Geçiş Hedefleri (%) |
|||
Yıllar |
I. Çeyrek |
II.Çeyrek |
III.Çeyrek |
IV.Çeyrek |
2020 |
|
|
|
100 |
|
||||
|
Sıfır Atık Sistemine Geçiş Hedefleri (%) |
|||
Yıllar |
I. Çeyrek |
II.Çeyrek |
III.Çeyrek |
IV.Çeyrek |
2020 |
|
|
|
|
2021 |
|
|
|
100 |
|
||||
|
Sıfır Atık Sistemine Geçiş Hedefleri (%) |
|||
Yıllar |
I. Çeyrek |
II.Çeyrek |
III.Çeyrek |
IV.Çeyrek |
2020 |
|
|
|
|
2021 |
|
|
|
|
2022 |
|
|
|
100 |
|
||||
|
Sıfır Atık Sistemine Geçiş Hedefleri (%) |
|||
Yıllar |
I. Çeyrek |
II.Çeyrek |
III.Çeyrek |
IV.Çeyrek |
2020 |
|
|
57 |
100 |
|
||||
|
Sıfır Atık Sistemine Geçiş Hedefleri (%) |
|||
Yıllar |
I. Çeyrek |
II.Çeyrek |
III.Çeyrek |
IV.Çeyrek |
2020 |
|
|
56 |
100 |
|
||||
|
Sıfır Atık Sistemine Geçiş Hedefleri (%) |
|||
Yıllar |
I. Çeyrek |
II.Çeyrek |
III.Çeyrek |
IV.Çeyrek |
2020 |
|
|
19 |
25 |
2021 |
35 |
50 |
70 |
100 |
|
||||
|
Sıfır Atık Sistemine Geçiş Hedefleri (%) |
|||
Yıllar |
I. Çeyrek |
II.Çeyrek |
III.Çeyrek |
IV.Çeyrek |
2020 |
|
|
15 |
20 |
2021 |
30 |
40 |
50 |
60 |
2022 |
70 |
80 |
90 |
100 |
Sıfır atık yönetim sistemine geçiş için belirlenen il, strateji doğrultusunda; mahalli idareler ile bina ve yerleşkelerden, Sıfır Atık Yönetmeliğinin genel ilkeleri esas alınmak sureti ile ilgili yükümlülüklerini yerine getirmeleri ve İl Sıfır Atık Yönetim Sisteminin hedeflerine uygun çalışmalarda bulunması beklenmektedir.
Her bir Mahalli İdare tarafından;
Her bir bina ve yerleşke grubu için;
İlimizde bulunan bina ve yerleşkeler için İl Mahalli Çevre Kurulunda kararlar alınarak Kurum ve Kuruluşlara uygulama takvimi çerçevesinde sıfır atık sistemini kurmaları yönünde bildirim yapılacaktır.
Sıfır Atık Yönetmeliğinin genel ilkeleri esas alınarak, mahalli idareler ile bina ve yerleşkelerin sıfır atık yönetim sistemine geçişlerinde ayrı ayrı gerçekleştirilen çalışmaların İl sıfır atık stratejisi ile uyumu ve birlikteliğin sağlanması, Mahalli Çevre Kurulu aracılığı ve koordinasyonu ile sağlanacaktır.
Bu süreçte yükümlülük ve sorumluluk verilen taraflar/birimlerce il geneli için;
Tablo 3.2. İl Genelinde Belirlenen Atık İlaç Toplama Noktaları
ATIK İLAÇ TOPLAMA NOKTASI |
İlçe |
Mahalle |
Atık Getirme Merkezi |
İlaç Satışı Yapılan Yerlere İlişkin Bilgiler |
||||
I. Sınıf AGM |
Mobil AGM |
İşletmenin Adı |
Adresi |
|
||||
Mevkii |
Adet |
|
||||||
İlçenin Adı |
Mahallenin Adı |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
İlimizde henüz Atık İlaç toplama noktası bulunmamaktadır.
Tablo 3.3. Sıfır Atık Eğitim, Bilinçlendirme ve Farkındalık Çalışmaları
Mevcut durum |
Hedef |
Yapılacaklar |
Gerçekleştirme Takvimi |
Eğitim ve bilinçlendirme faaliyetlerinin yapılması |
Eğitim ve bilinçlendirme çalışmaları yapılmaktadır. |
Eğitim ve bilinçlendirme çalışmalarının etkinliği ve sayısı artırılacaktır. |
2 haftada 1 |
Yukarıda yer alan hususlar çerçevesinde Mahalli Çevre Kurulu tarafından belirlenen komisyonca gerçekleştirilen çalışmalar sonucunda; İl Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planının hazırlanması, uygulanması, izlenmesi ve geliştirilmesine esas, Ulusal mevzuat ile uyumlu yerel idari karar/kararlar belirlenerek Mahalli Çevre Kurulu gündemine taşınarak alınan kararların tüm taraflarca uygulanması sağlanacaktır.
İzleme ve Geliştirme faaliyetleri, 3 ayda bir olmak üzere Mahalli Çevre Kuruluna raporlanacaktır.
Söz konusu rapor sonuçları Mahalli Çevre Kurulunda değerlendirilerek durum tespiti yapılarak, gerekli görülmesi halinde İl Sıfır Atık Yönetim Planının revize edilmesi ve yeniden Mahalli Çevre Kurulunda karara bağlanması ve uygulamaya geçirilmesi sağlanacaktır.
İl Sıfır Atık Yönetim Sistemine yönelik yapılan raporlamalar ve gelişmeler belirli dönemlerde kamuoyuna açıklanacaktır.
Sıfır Atık Yönetim Sistemine Geçmesi Gereken Mahalli İdareler Listesi
Sıra No |
Grup |
Mahalli İdareler Listesi |
Sistem için son tarih |
1 |
1 |
Bağlar |
31 Aralık 2020 |
2 |
1 |
Kayapınar |
31 Aralık 2020 |
|
|
|
|
3 |
2 |
Sur |
31 Aralık 2021 |
4 |
2 |
Yenişehir |
31 Aralık 2021 |
|
|
|
|
5 |
3 |
Bismil |
31 Aralık 2022 |
6 |
3 |
Çermik |
31 Aralık 2022 |
7 |
3 |
Çınar |
31 Aralık 2022 |
8 |
3 |
Çüngüş |
31 Aralık 2022 |
9 |
3 |
Dicle |
31 Aralık 2022 |
10 |
3 |
Eğil |
31 Aralık 2022 |
11 |
3 |
Ergani |
31 Aralık 2022 |
12 |
3 |
Hani |
31 Aralık 2022 |
13 |
3 |
Hazro |
31 Aralık 2022 |
14 |
3 |
Kocaköy |
31 Aralık 2022 |
15 |
3 |
Kulp |
31 Aralık 2022 |
16 |
3 |
Lice |
31 Aralık 2022 |
17 |
3 |
Silvan |
31 Aralık 2022 |
Sıfır atık yönetim sistemine geçmesi gereken bina ve yerleşkeler listesi ilgili kurumlardan istenmiş olup plan revizesine eklenecektir.